Suveränt tecknade bilder med känslouttryck som förbluffar och berör
Färgstark surrealism blandas med subtila känslouttryck på Flaménska galleriet. Inger Landström möter två konstnärskap som både kontrasterar mot och kompletterar varandra.
Pia Josefson och Jan Peter Dahlqvist är ett konstnärspar som arbetar på ett likartat sätt - intuitivt, detaljrikt och med stor hantverksmässig precision. Ändå är det inga som helst problem med att skilja deras arbeten åt, även om de hänger helt blandat som nu i Flaménska galleriet.
Pia Josefson är berättaren, vars tydliga, skarpa linjer skvallrar om hennes balegrund som grafiker. Allting handlar om människor – inte om speciella personer utan om känslor och attityder, ofta rädslor av olika slag.
Del kommer sig av att hon upptäckte hur mycket osäkerhet och rädsla det fanns hos många människor omkring henne och hur begränsade deras liv blev av detta. Hon började googla på fobier och fann 643 stycken, alla noggrant dokumenterade med utförliga fallbeskrivningar. Det triggade igång hennes fantasi och resulterade i en mängd bilder och broderier, här till exempel teckningen ”Acaropbobia” där en ung kvinna med insektsskräck går på skogspromenad helt invirad i ett finmaskigt nät.
Jag blir förbluffad över alla skiftande känslouttryck som går att läsa ut av de suveränt tecknade bilderna där också humorn sipprar fram som ur ett underliggande varmt flöde, särskilt på temat manligt – kvinnligt. Likaså i den lätt absurda serien med ett antal ovanligt jordnära skyddsänglar i febril verksamhet.
Att döma av målningarna i det yttre rummet skulle man kunna tro att Jan Peter Dahlqvist är en hängiven konstruktivist - det strålar ut en kraftfull energi ur de strängt geometriska kompositionerna som mycket påminner om den tidiga modernismen i början av förra århundradet.
Desto större blir överraskningen när jag kommer in i de övriga rummen och möts aven totalt annorlunda bildvärld: fri och nästan svävande i sina virvlande utflykter i ett fantasiland som ibland verkar vara en prunkande djungel, ib land ett korallrev fyllt av märkliga organismer. De läckra små "profana ikonerna", har en stark lyskraft i sin harmoniska färghantering, medan stämningen skruvas åt och blir vassare i exempelvis den tydligt surrealistiskt betonade "Moment".
Inger Landström, Borås tidning, 10 mars, 2022